• 2024-04-29

Snart samlas landets vägledare för konferens på Kau

21-23 maj samlas studie- och karriärvägledare vid Sveriges högskolor och universitet för Vägledarkonferens 2024 på Karlstads universitet.
    – Vi har 227 är anmälda så här långt. Målet var 180 anmälda, så det är riktigt bra, säger Emilia Westberg.

Hon ingår i projektgruppen för konferensen tillsammans med studie- och karriärvägledarkollegorna Evelina Segerdahl och Anne-Marie Larsen.

Vägledarkonferensen är ett årligt arrangemang som turnerar mellan landets lärosäten och i år är det alltså Karlstads universitets tur. Anmälan stänger 30 april och projektgruppen bakom arrangemanget är i en intensiv fas med de sista förberedelserna.

• 2024-04-29

Aktivism och vardagsliv i fokus för ny sociologiprofessor

Anna-Britt Coe forskar om förhållandet mellan aktivism och vardagsliv och är ny professor i sociologi vid Karlstads universitet.
    – Gemensamt för sociologiforskningen här på universitetet är inriktningen mot vardagsliv, vilket är unik i Sverige, säger Anna-Britt Coe.

Anna-Britt Coe är professor i sociologi och forskar om förhållande mellan aktivism och vardagsliv och visar hur dessa två är mer integrerat än vi tidigare har förstått.

• 2024-04-25

Hög kvalitet för flera forskarutbildningsämnen vid Karlstads universitet

Som en del i universitetets systematiska kvalitetsarbete har nu åtta forskarutbildningsämnen granskats av en extern bedömargrupp. Samtliga får betyget hög kvalitet i bedömargruppens utlåtande.

Inom ämnet omvårdnad har en positiv bedömning av forskarutbildningen nyligen framkommit. Carina Bååth, ämnesföreträdare, uttrycker sin tillfredsställelse över bedömargruppens slutsatser som lyfter fram utbildningens höga kvalitet och doktorandernas trivsel.

• 2024-04-24

Hallå där Per Kristensson, föreståndare för Centrum för tjänsteforskning (CTF)

Som en del av Karlstads universitetet återkommande kvalitetsgranskning av forskning inleddes i höstas en kvalitetsutvärdering av CTF. Nyligen kom slutrapporten - är du nöjd med bedömningen?

– Jag är nöjd. Den visar att CTF håller hög kvalitet. Jag är framför allt nöjd med vårt interna arbete och processer under självvärderingsarbetet av vår verksamhet där vi också involverat externa parter och som lett fram till de insikter som format vår självvärderingsrapport. Förbättringsområden och framgångkriterier som vi identifierade under vårt arbete är också desamma som utvärderarna identifierat i sin rapport.

• 2024-04-24

Vårmöte i industriforskarskolan Exact

Nu är Exact forskarskola igång och doktoranderna och deras handledare och mentorer i industriföretagen har haft sitt första gemensamma tvådagarsmöte på Karlstads universitet.

– Ja, först nu kan vi säga att verksamheten är igång på riktigt, säger Jörgen Samuelsson, föreståndare för forskarskolan. Nästan alla doktorander är på plats och deras arbete kan eller har redan påbörjats. Vi kommer ha sådana här gemensamma mötesdagar varje vår och höst för att utbyta erfarenheter och diskutera i detalj vad forskningen ska innehålla. Det är mycket roligt att vi ser ett så stort intresse från de nio medverkande företagen att vara aktiva i forskarskolan.

• 2024-04-23

Tufft motstånd när Teknikåttans regionfinal avgjordes

Efter en spännande tävlingsdag i Teknikåttans regionfinal på Karlstads universitet stod klass 8A från Hultsbergskolan i Karlstad som vinnare. Förstapriset är 10 000 kr och de ska nu representera regionen i riksfinalen.

I regionfinalen som hölls på Karlstads universitet i torsdags deltog över 130 åttondeklassare. Klass 8A från Hultsbergskolan stod till slut som segrare efter en imponerande insats. På andra plats kom klass 8A från Dejeskolan, följd av klass 80A från Minnebergsskolan i Arvika.